در سال 1964 کمپانی فورد تصمیم به تولید یک مدل اسپرتی با مشخصات منحصر به فرد گرفت  لی یاکوکا مدیر کل کمپانی فورد علاقه ی خاصی به تولید یک مدل اسپرتی کوچک و جمع و جور داشت به همین دلیل فورد موستانگ که بر اساس مدل فالکون شکل گرفته بود در سا ل1965  طراحی و به بازار عرضه شد.

فورد موفق به فروش 22000 دستگاه موستانگ در روز نخست و بیش از یک میلیون دستگاه در عرض 2 سال شد که موفقیت بسیار بزرگی برای فورد محسوب می شد و این رقبا را شدیدا به زحمت انداخت.

موستانگ استانداردی را در کلاس اتوموبیل های اسپرت ایجاد کرد که تا به امروز وجود داشته و اسطوره های بسیاری را به دنیای اتومبیل معرفی کرده است.

موستانگ در ابتدا در سه مدل فست بک کنورتیبل و هاردتاپ تولید میشد که فروش هریک از این مدل ها به ترتیب به ارقام نجومی 77049 و 101945 و 501965 دستگاه در سال نخست رسید که همانطور که گفتم موفقیت بزرگی برای فورد محسوب میشد فورد برای این مدل 2 نوع موتور 6سیلندر 170 و 200 اینچی 5 نوع موتور 8 سیلندر 260و 289 اینچی در نظر گرفته بود که قویترین مدل با کد جی تی 350 ار دارای قدرتی برابر 360 اسب بخار بود.

سال بعد موتور 260 جای خود را به دو انجین جدیدتر از نوع 289 داد نوع مسابقه ای موستانگ مجهز به یک گیربکس اتوماتیک شده بود و صد البته یک سوپرچارجر(البته به دلخواه مشتری) که باعث افزایش 40 درصدی قدرت می شد.

سال 1967 سال تغییرات بزرگ برای موستانگ بود صندلی ها سقف و قسمت عقب مدل فست بک دچار تغییرات شده بودند همچنین یک انجین جدید به حجم 390 اینچ که برای مقابله با شورلت کامارو اس اس  396 (ای همه بهانه ازتو!) تدارک دیده شده بود همچنین یک موتور 428 اینچی به قدرت 355 اسب بخار که با کد شلبی جی تی 500 تولید میشد  در کل  حدود 500000 دستگاه موستانگ در ان سال از خط تولید خارج شد

سال 1968 موستانگ دچار تغییراتی در جلو پنجره و خطوط بدنه شد  همچنین تعداد محدودی انجین 427 اینچی در نظر گرفته شده بود که قدرتی بیش از 390 اسب ایجاد نمی کرد ولی برای جلوگیری از شرمندگی در خیابان کافی بود همینطور یک موتور قدرتمند 350 اسبی  با کد جی تی 500 کبراجت در خط تولید قرار گرفت

همان طور که در تصاویر ملاحظه میکنید  سال 1969 تغییراتی در بدنه همچون حذف رم ایر روی کاپوت و افزایش طول و وزن بدنه ایجاد شد همچنین سه مدل جدید با تفاوت هایی در بدنه و موتور عرضه شد که همگی از 335 اسب اماده به خدمت ! استفاده میکردند  همینطور مدل 429 که برای مسابفات نسکار و مبارزه با رقیبانی همچون  کامارو زد28 و پونتیاک ترنس ای ام اماده شده بود این مدل مجهز به موتوری به قدرت 375 اسب بخار بود.

سال 1970 اخرین سال تولید مدل کبرا بود که تولیدش کماکان با همان موتورهای قبلی ادامه داشت.

سال 1971 سال عرضه ی موستانگ مک وان با چهره ای کاملا متفاوت ولی کماکان با انجین های سابق بود (از این مدل تو ایران زیاده )

در سال 1972 تولید به دو مدل مک وان و کنورتیبل ان هم  با موتور های ضعیف تر محدود شد

تولید موستانگ در سال های بعد ادامه پیدا کرد ولی دیگر خبری از ان موستانگ های افسانه ای نبود  و افت زیادی از لحاظ قدرت و شتاب پیدا کرده بودند.

 منبع: musclegarage

+ نوشته شده توسط مهدی توافقی در سه شنبه چهاردهم مهر 1388 و ساعت 18:43 |


Powered By
BLOGFA.COM